Dasawarsa ini, perkhidmatan barisan hadapan yang terbaik kepada setiap warga Iskandar Puteri sentiasa menjadi tunggak selari visi Majlis Bandaraya Iskandar Puteri (MBIP) menjadi Bandaraya Pintar, Mampan dan Sejahtera. Majlis Bandaraya Iskandar Puteri (MBIP) telah mewujudkan penyampaian saluran aduan yang mesra pelanggan bagi memastikan orang awam atau pihak berkepentingan dapat terus menyalurkan aduan secara offline dan online kepada pihak majlis. Antaranya emel, kaunter aduan, talian hotline Call Centre 1300-80-5000, aplikasi Whatsapp 019-7555 404 yang dipusatkan dalam Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) MBIP. Selain itu, terdapat juga beberapa platform lain seperti Aplikasi i-Tegur yang diperkenalkan oleh Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan aplikasi Respons Rakyat (RR) Biro Pengaduan Awam sebagai saluran aduan rasmi.
Bagi tahun 2022, Majlis Bandaraya Iskandar Puteri telah menerima 12,092 aduan dimana keseluruhan tindakan penyelesaian aduan selesai adalah 100% dengan 9,675 aduan telah diselesaikan dalam tempoh masa yang ditetapkan. Sebanyak 3,336 aduan telah diselesaikan dalam tempoh masa tiga hari bekerja. Manakala 6,339 aduan yang telah diselesaikan dalam masa 4 - 14 hari bekerja dengan peratusan pencapaian Indek Petunjuk Prestasi (KPI) aduan pelanggan ialah 80%. Laporan aduan pelanggan mengikut bulanan adalah sebagaimana Jadual dibawah:
Manakala, hanya pencapaian peratusan sebanyak 20% atau 2,417 aduan sahaja yang tidak dapat dicapai dalam tempoh masa yang ditetapkan disebabkan oleh faktor luar jangka seperti kekangan proses perolehan lantikan kerja-kerja kontraktor dan perunding baharu serta peruntukkan perbelanjaan bagi kerja-kerja semasa yang telah mencapai harga syiling.